жазушы, филология
ғылымдарының
докторы
ҚАНЫҚ БОЯУЛЫ ҚАЛАМГЕР
Қатарлас қаламгерлердің ішінде Әлібек Асқаровтың қалам ұстау мәнері, оймен сурет салу тәсілі өзгешелеу екендігі үңіле, шұқшия оқыған оқырманға жақсы мәлім болса керек-ті. Көркем шығарманың табиғаты сөзбен салынған бейнелілік арқасында ашыла түспек.
Әлібек нақ осы бейнелілік мәселесін жеткілікті игере білген, қазақ көркемсөзінің қыры-сырына қаншалықты қанық екендігін өзінің қаламынан жорғалап шыққан шығармалары арқылы жеткізіп жүрген қаламгер. Оның туындыгерлігі турасында айтылып, сын жанрында жазылып жүрген мақалалар қатары олқы емес. Әр туындысының көңіл бөлініп отырса, ол жазушының мықтылығы ғой. Ә.Асқаров шығармашылығына өз заманында тамсана түсіп, бағасын берген Шерхан Мұртазадан асырып жеткізе талдау қолдан келер ме екен?
Әдебиеттің есігін қағып тұрған сонау талапкер кезінен-ақ тырнақалды туындыларымен-ақ оқырман назарын аударып, болашағына үмітпен қарауға ықылас туғызатын бір қаламгерлер болады. Кейде, жасыратыны жоқ, ондай қаламгерге үлкен үміт артылып, келешегінің келбетін елестетуге де асығып жатамыз, болжам айтып жіберуге де батылымыз жетеді. Міне, осындай талапкерлер шоғырынан көрініп, қалам ұстасының нық екендігін сездірген қаламгердің бірі Әлібек Асқаров болатын. Жас жазушылардың жыл сайын шығарылатын «Арман қанаты» жинағына енген «Шұғыла таудың етегінде» әңгімесінен бастап, бүгінде жиі сөз болып жүрген «Өр Алтай, мен қайтейін биігіңді?» хикаятына дейінгі аралықта өмірге келген құнарлы туындылар соның лайықты дәлелі болар.
Қазақтың көп жазушыларының кейіпкерлері – ел ішіндегі қарапайым адамдар. Әлібектікі де сондай. Өзгешелігі сол – оның образ сомдау барысында өзінше сатылап баратын ізденістері. Ал ізденістер нышанын байқататын – ең алдымен оның романтизмі мен юморлық емеуріндері, бояулы тілі. Әдебиеттану ғылымы мен сыншылар пайымдауларына қарағанда, Әлібек Асқаров – Алтайдың жыршысы, қаймағы бұзылмаған тұма табиғаттың жанашыр қаламгері. Дау туғызбайтын пайымдау. Бірақ, меніңше, әңгіме тек сол таңдап алған тақырыппен ғана шектеліп қалмауы тиіс, әңгіме – сол тақырыпты қалай жеткізе білуде ғой. Алтай тауын асқақтата жырлау – жазушы талантының кепілі бола ала ма?
Тақырып жағынан алғанда, Әлібектің қаламына түсетін жүк оңай емес. Өйткені бұған дейін Алтайды жырлауға талап қылған қаламгерлер жоқ еді деп айта алмаймыз. Сонау бір замандардағы Иса Байзақов, Дихан Әбілев, Қапан Қамбаров, Қалихан Ысқақұлы, Оралхан Бөкей, тіпті басқасын былай қойғанда, Әлібектің дос қаламгері Дидахмет Әшімханұлы және т.б. қозғаған киелі тақырып емес пе. Осынау тегеурінді топтан кейін Алтайды асқақтата жырлап көр, жаңалығын ашып, өзіңше бедерлеп көр. Оңай емес. Осыдан-ақ Әлібектің көркем қиялына, кәседей кәллесіне түсетін жүктің салмағы осал болмағанын аңдайсың. Бірақ қиын екен деп күрмеліп қалған Әлекең жоқ, жүрегінің жалынымен, өрекпіген өзімшіл көңілімен өзінің төл Алтайын, туырылып тұрған туған өлкесін өлгенше жақсы көретінін сөз құйылыстарымен дәлелдеп берді.
Сонау қаламы балаңдау кезінде жазылған «Шұғыла таудың етегінде» әңгімесінде Алтай өңірінің табиғат суреттері ықшам түрде ғана көрініп кетеді. Бірақ бұл әңгіменің негізі өзегі Алтай табиғатын тамсана бейнелеп беру емес, сол әсем өлкеде өмір сүріп, еңбек етіп жатқан қарапайым азаматтардың жан әлемін оқиға үстінде бейнелеп көрсету. Машинасына шөп тиеп келе жатқан жүргізуші жігіттің аяқ астынан өрт шыққан сәттегі шешімталдығы, өзінің басын бәйгеге тігіп, машинаны аман алып қалу үшін өрге қарай өршелене ұмтылуы – кейіпкердің ерлік жасауға іштей қашанда дайын тұрғандығын білдірсе керек. Демек, ол кездейсоқ қаһарман емес, уақттың өзі туғызған, ішкі рухы мықты жан. Қарапайым еңбек адамы болғанымен, әрекеті кесек ең бек адамының келбеті жазушы қаламымен әңгімеде жанды суретке айналған.
«Алтайды менен бұрын талай қаламгер жазған екен» деп, тосылып, тосырқап тұрған Әлекеңді байқамадық, ол көп жазылса да, таптаурын болып үлгірмеген тақырыпты шабыттана жырлады. Тіпті өзінен басқа ешкім айтпағандай, тілдеріне титімдей де тиек етпегендей екпіндей жырлады, сөз құйынын үйіре соғып, өзінің өр Алтайын жырланып бітпес қасиетті тақырыпқа айналдыра білді. Оған дәлел ретінде тілге тиек бола кететін щығармаларының қатарында «Шабанбайдай жер қайда?», «Жұртта қалған жеті жұрт», «Өр Алтай, мен қайтейін биігіңді?» және тағы басқа әңгіме, повестерін, эсселерін атауға болады.
Осылардың ішінде әдеби сынның талдауына көбірек ілігіп жүрген көлемдірек туындысы – «Өр Алтай, мен қайтейін биігіңді» деп аталатын повесі. Мұнда атақты Алтай тауының баурайына қоныс тепкен әжептәуір ауылдың бірер жылдың ішінде қандай кепке душар болғаны сондағы жекелеген адамдардың тіршіліктерін суреттеу арқылы көзге елестейді. Осы төңіректе болып жатқан ірілі-уақты оқиғалар тізбегі ауыл пошташысы болып қызмет атқаратын Сәлима қыздың көзімен беріліп отырады. Әсем табиғаттың нақ ортасына орналасқан, күнкөріске қолайлы жақтары жетерлік осынау мекен айдың-күннің аманында неліктен тозып, тұрғындары сиырдың бүйрегіндей пышырады?
Жазушының шым-шымдап жеткізуінен байқалатыны – мұндай күрт өзгерістің себебі тереңде, еліміз тәуелсіздік алғаннан кейінгі өтпелі кезеңнің қатал сынағында жатыр екен.
Кеңес дәуірінде мемлекеттің қамқорлығында болып, қалыпты өмір ағынымен жүріп жатқан ауыл орталықтан келіп тұрған қаржы көзі бітелгеннен кейін бұлағы тартыла бастаған бақшаға ұқсайды. Ауылдағы кеңсе, мектеп, дүкен, дәрігерлік пункт сияқты әлеуметтік нысандар біртіндеп жабыла бастаған уақытта тұрғындар көңіліне еріксіз алаңдаушылықтың кіруі логикалық тұрғыдан заңды. Кеңес өкіметінің енді келмеске кеткенін түсінген кейбір көзі ашық, әлді адамдардың құлазып қалған ауылдан ішкергі, елі мол жақтарға қарай қоныс аудара бастауының себебі осал емес.
Осы жағдайға орай кейіпкерлер арасында әрқилы пікірлердің болуы, жекелеген дау-дамайлардың орын алуы өтпелі кезеңнің кезекті шындығына сыйымды. Повестің өзегіне айналған проблема тек өтпелі дәуірдің қиыншылықтары тұсындағы тұрғындар психологиясын ашып көрсетумен шектелмейді, жазушы қазақи рухтың сақталып қалуы мәселесіне де мүмкіндігінше назар аудара білген. Бір жағында қазақи сананы қаймағын бұзбастан қалай сақтап қаламыз деген мәселенің ұшығы көрініп тұрса, екінші жағынан жастардың қалалы жерлерге ұмтылысы, тұрғындардың қалаға шоғырлануы (урбанизация) сияқты мәселелер алдыңғы қатарға шығады. Демек, шығарма мазмұнынан алынатын тағылымдық сипаттар тез арада ескіре қоймайды деген сөз.
Соңғы уақытта жазушының баспадан жаңа ғана шыққан «Әйел парасаты» атты кітабына енген туындылары зерттеушілердің назарына іліге бастаған жайы бар. Осындағы «Ғаббас пен Шура» әңгімесінің айтары не екен деп үңілсеңіз, тек жазушы концепциясына айналған көркем пайымдаулардың өзі әртүрлі параметрлерде ұсынылғанын байқайсыз. Өйткені сонау қарғыс атқыр соғыстың бүгінгі бейбіт өмірге жеткен жаңғырығы оқырманды бейжай қалдыра алмайды. Шура да, Ғаббас та партизан болып, жау тылында басқыншыларға қарсы соғысқан. Ғаббастың артынан бір емес, екі рет қара қағаз келіп, туыстары баяғыда-ақ өлдіге санап қойған. Мұндай жағдаяттың соғыс кезінде аз болмағанын білеміз. Жазушы сол шындықты материал ете отырып, бүгінгі ұрпақ үшін ертегідей көрінетін соғыс туралы тағы да көркемдік шешім ұсынып, өзінің тиянақты позициясын білдіреді.
Мина жарқышағының салдарынан қос жанарынан айырылып, зағип болып қалған Ғаббастың мүгедектігін Шура мойындамауға тырысып, сүйген жігітінің етегінен бәрібір айырылмайды. Қазақстанға, Ғаббастың туған жеріне келіп, екеуі түтін түтетіп, үй болады.
Қазақстанға келген жастарды Ғаббастың туғандарының қалай қарсы алғаны, соғыс қасіретін түсіне отырып, адамдар арасындағы мызғымас берік махаббатқа куә болуы эпизодтық персонаждар арқылы берілген. Мәселен, он жасар Гүлжан есімді қыздың көз алдында болып жатқан қуанышты оқиғалар оқырманды біртіндеп философиялық түйіндеуге жетелейді. Тек қана бас құрап қойса бір сәрі ғой, Шура өмірге тоғыз бала әкеледі.
Кітаптағы «Қалжан мен Ләзиза» повесі де Кеңес заманы тұсындағы адамдардың қилы тағдырлары жайында қызықты етіп сыр шертеді, оқиға өзегін тосын перипетиялар арқылы өрбітуге ұмтылыс жасайды. Жастық шақтары қасіретті зұлмат кезеңіне сай келген Қалжанның басынан өткізбеген құқайы жоқ десе де болғандай. Жазушы екі тағдырдың өткелектерден өтіп келіп қалай қиысқанын тартымдылықпен жеткізе білген.
Әлібек тек Алтай пейзажын ғана кестелей жеткізіп қана қоймай, кейіпкердің портретін салуға да шебер. Мәселен: «Аспан түстес аласыз бадырақ көз, аппақ қардай алма бет, үлбіреген қаймақ ерін, күлтеленген жібектей сарғылт шаш. Денесі тығыршықтай, кеудесіндегі қос анары тырсиып, қимыл етсе, көңілді қытықтап, толқып қоятынын қайтерсің» деп суреттелетін әйел бейнесі оқырманның көз алдына сол қалпы тіріліп келгендей болады. Мұнда портреттердің жазушы шығармаларында кездесу сирек емес.
Қаламгер кейіпкердің мінез-құлқын ашу барысында диалогты оңтайлы қолдана білумен ғана емес, сөзден сурет түйіндеуге де төселіп алған. Ал неге сурет салуға құмар екендігін Ә.Асқаровтың шығармашылығын жете түсіне алатындар пайымдай алуы мүмкін. Білетін кісілердің бірі ретінде бұл мәселеге мен өзімше уәж айта кетейін, Әлібек ол – суретші ғой. Қалам ұстаған жазушы ретіндегі суретші емес, кәдімгі қыл қалам ұстаған кәнігі суретші. Оның портрет, пейзаж және линография жанрындағы жекелеген шығармалары назарға ұсынылған да болатын. Бірақ ертеректе, отызға жетпеген кезінде. Ал отыздың ол жақ-бұл жағын сағалап, қақсал тартуға айналған шақта Әлібек Асқаров қыл қаламын ептеп өгейсіте бастады, оның Пегасы (өнер жолындағы Пырағы) жазушылық пен журналистиканың ауылдарына қарап, жиі-жиі кісінейтінді шығарды. Кейін біржола қыл қаламның белінен басып, басқа бағытта көлденең жатқан белден асып түсті.
Қос таланты қос қанаты бола алар еді.
Бірақ Асылбай ақсақалдың Әлібегі сарыөзен уақытының елеулі бөлігін басқа бағытқа жұмсады. Өлшеулі жылдардан тұратын жастық кезеңінде бар қуатын жұмыс орнына төкті. Жастық шағын «Білім және еңбек» журналының босағасында телмеңдеп жүріп, макет мәпелеумен өткізді. Өз шығармашылығын өзекке тепті. Онан кейін «Өнер» баспасын өрге сүйреймін деп, еңбекқорлықтың өнегесін көрсетті. Өз шығармашылығы тағы да өгейсіп қалды. Онан кейін Әлекеңнің территориясына басып кіріп, уақытына қожа бола кеткен түрлі деңгейдегі шенеуніктік қызмет. Солардың арасында қашып-пысып, қысылып-қымтырылып жүріп, қолынан қайта-қайта түсіп қала берген қаламын сығырая іздеп, сипалақтап тауып алатын.
Бүгінгі оқырманның олжасына айналып жүрген өлшеулі туындылары – ыңғайына келіп қалған сол бір ұрымтал сәттерде үлгіріп қалғандары ғана. Әйтпесе Әлекеңнің негізгі шығармалары әлі басында, жазушылық жоспарында.
Сол шығармаларды құныға оқуымыз үшін Әлекеңнің басы аман болсын дейміз.
«Президент және халық» газеті.